Samochody marki Audi są zaliczane do segmentu premium. W pojazdach z tej kategorii prawie nigdy nie montuje się manualnych skrzyń biegów. Producenci aut premium prześcigają się za to w zastosowywaniu coraz to nowszych rozwiązań technicznych w automatycznych skrzyniach biegów. W Audi stosuje się dwa rodzaje automatów. Są nimi tiptronic i multitronic. Jak są zbudowane i jaka jest między nimi różnica? O tym, dowiesz się z niniejszego artykułu.
Skąd się bierze różnorodność skrzyń biegów w pojazdach Audi?
Audi produkuje samochody nie tylko z najwyższej półki cenowej i jakościowej. Niemiecki producent znany jest z modeli z segmentów B do F. Oznacza to, że spod znaku czterech kółek każdy znajdzie coś dla siebie. Tak duży rozstrzał modeli pojazdów sprawia, iż Niemcy nie mogą zastosować jednej technologii w produkcji skrzyń biegów. Audi wykorzystuje kilkadziesiąt typów przekładni, które są kompatybilne z różnymi wersjami napędów oraz mocami silników. W naszym artykule opiszemy dwie najbardziej popularne ze skrzyń automatycznych w Audi.
Przekładnia typu CVT – Skrzynia multitronic
Multitronic jest przekładnią bezstopniową. Intrygujące, prawda? Jaka jest jej zasada działania? Skrzynia biegów zbudowana jest z dwóch stożkowych kół. Są one połączone przy pomocy łańcucha. To rozwiązanie nie jest regułą, gdyż w innych markach stosowane są paski. Łańcuch zbudowany jest z 1024 ogniw, które są cały czas napięte. Aby napięcie było takie samo cały czas stosuje się hydrauliczne kompensowanie naciągu. Przekładnia ta powstała z myślą o napędach, w których moment obrotowy nie przekracza 300 Nm. Stosowana jest zatem w modelach z segmentu D i E. Multitronic nie jest montowany w układach czteronapędowych.
Ten model skrzyni biegów od niemieckiego producenta ma jedną kolosalną zaletę. Żaden inny model skrzyni biegów nie potrafi płynnie zmieniać przełożeń. Dodatkowo, układ przekładni charakteryzuje się bardzo wysoką sprawnością. Wynosi ona około 90%. Jakie są wady tego rozwiązania? Podczas, gdy pojazd przyspiesza automat utrzymuje stałe obroty, co może powodować dyskomfort w postaci głośniej pracy silnika. W skrzyni multitronic awarii ulegają przede wszystkim dwa podzespoły. Po pierwsze, rozciąga się łańcuch, co skutkuje pojawieniem się szarpnięć podczas jazdy. Po drugie, psuje się elektroniczny sterownik, co skutkuje wadliwą pracą przekładni, na przykład brakiem reakcji na ustawienie drążka w pozycję biegu D.
Tiptronic, czyli klasyczny automat posiadający tryb sekwencyjny
Rozwiązania zastosowane w skrzyniach Tiptronic nie są niczym innowacyjnym. Zostały one po raz pierwszy wykorzystane, a wcześniej opatentowane przez Porsche w 1990 roku. Jak to się stało, że znalazł on zastosowanie również w Audi? Dlatego, że obie marki należą do innego niemieckiego producenta – Volkswagena. Licencja na rozwiązania techniczne obejmuje zatem wszystkie pojazdy z grupy VW. Tiptronic to połączenie klasycznych rozwiązań stosowanych w automatycznych skrzyniach biegów, w których decyzję o zmianie przełożenia podejmuje sterownik. Ale i też możliwością sekwencyjnej zmiany biegów lub warunkowego wyboru biegów przez prowadzącego auto. Manualna zmiana biegów realizowana jest przy pomocy dźwigni lub łopatek przy kierownicy. Przy czym komputer nie pozwoli na wrzucenie zbyt niskiego lub zbyt wysokiego biegu.
Przygotowano przy współpracy z AutoJózefów Naprawa Automatycznych Skrzyń Biegów.