Zapewne nieraz słyszałeś o tak zwanym marketingu szeptanym. Większości ludzi kojarzy się on z niepożądaną reklamą, tak zwanym spamem, który bardziej denerwuje niż zachęca do kupna produktu. Jednak dobrze przeprowadzona akcja marketingu szeptanego działa wręcz przeciwnie – przyciąga nowych klientów oraz sprawia, że dobra opinia o marce i jej produktach wzrasta. Marketing ten występuję także pod nazwą woMM, a rozwinięcie skrótu brzmi po angielsku Word of Mouth Marketing. Nazwa ta wzięła się stąd, że wcześniej, jeszcze zanim wszelkie fora internetowe stały się popularne i powszechnie używane, rekomendacje dotyczące różnych produktów i usług przekazywano sobie właśnie ustnie.
Jednak o co w tym dokładnie chodzi? Jak wiemy, marketing to działanie, które ma na celu badanie oraz zaspokajanie potrzeb klientów. Natomiast marketing rekomendacji to specyficzna jego forma, której najważniejszą częścią jest dyskusja z konsumentem. To zadowolony klient sam prowokuje dialog, udziela informacji oraz dzieli się swoimi wrażeniami na temat usługi. Marka ma za zadanie jedynie zachęcać do interakcji. Oczywiście takie są założenia i brzmi to dosyć klarownie, jednak wymaga na początku dosyć sporego zaangażowania ze strony marki. Musi ona stworzyć odpowiednią kampanię, zachęcającą użytkowników do rozmów pomiędzy sobą. Niewątpliwie wymaga to sporo czasu i cierpliwości, ponieważ budowanie zaufania i więzi z konsumentem jest znacznie trudniejsze niż na przykład tworzenie kolorowych reklam. Z drugiej jednak strony w dłuższej perspektywie przynosi o wiele więcej korzyści.
Marka, która została obdarzona społecznym zaufaniem, łatwiej może tworzyć nowe trendy oraz nowe zachowania konsumenckie, wtedy jej siła oddziaływania jest dalece potężniejsza.
Marketing rekomendacyj wymaga autentyczności i naturalności. Każda akcja powinna być dobrze przemyślana i przygotowana, jednak dla klienta powinna wyglądać na spontaniczną, niewymuszoną. Warto wykorzystywać różne dostępne social media, aby pokazywać na nich własny styl, być kreatywnym, a przede wszystkim budować relacje. Docieranie do ludzi ma największe znaczenie, dlatego dobrze jest zainteresować ich swoją osobą, ale również zwrócić uwagę na ich problemy.